Recent Posts


Extended Network Banners

Saturday 8 July 2017

5 KESILAPAN PENIAGA BILA BUAT IKLAN FB ADS




5 KESILAPAN PENIAGA BILA BUAT IKLAN FB ADS 💥
===========================
.
1. Tak Buat Customer Avatar 
.
Apakah itu Customer Avatar ? Customer Avatar adalah seperti biodata bakal customer anda. Anda dah ada produk untuk dijual kepada bakal customer anda. Tapi, siapakah mereka ? 
.
Di mana mereka tinggal ? Mereka ini jantinanya apa ? Apakah status mereka ? Dah ada anak belum ? Masih bekerja ataupun tidak ? Anggaran Umur ?
.
Kenapa penting sangat customer avatar ni?
.
Iklan anda lebih berkesan jika anda tahu pada siapa yg perlu lihat iklan produk anda. Dan anda tak perlu membazir wang untuk iklan pada yg tak mungkin akan membeli. 
.
Lagi satu memudahkan anda buat ayat iklan. Ia lebih mudah ditulis jika kita tahu pada siapa kita nak sampaikan, siapa yg kita nak suruh beli. Contoh iklan ni tuju pada wanita, tapi copywriting cerita tentang lelaki ? memang takk ngam laa! aigoooo..


.
.
2. Tak Letak 'Language' di Bahagian Setting
.
Kecilkan audiens anda dengan target pada audiens yg menggunakan bahasa ENGLISH (ALL) dan MALAY je. Ingat ! Kita tak boleh menjual kepada semua orang. Sebab tu kena Spesifik kan lagi targeting dengan letak language.
.
Dan jika anda tak buat setting language ni, ada kebarangkalian utk 'orang luar' seperti mat mat indon, bangla dll yg tengok iklan anda untuk LIKE page atau post anda.


.
3. Salah Pilih 'Placement'
.
Daripada pemerhatian saya, jika anda pilih 'Dekstop Right Column', bilangan orang yang menggunakannya sangat rendah. Dan ternyata ramai yang gemar membeli menggunakan fon. Jadi, target terus iklan di 'Android Smartphone' dan membuatkan iklan anda menjadi murah. 
.
Tak percaya? BUAT dulu baru dapat hasilnya !


.
.
4. Salah Pilih 'Demo Location' - People Who Live In This Location
.
Pernah tak anda rasa kenapa banyak like tapi tak ramai yang membeli ? Jadi, inilahh sebabnya ! 
.
Pilihan di atas adalah lebih spesifik dan baik jika dibandingkan dgn 'Everyone in this location' yang target sesiapa saja yang berada di lokasi tu, termasuklah geng 'orang luar' spt mat2 indon. hehe ..Hati2 ye lepas ni. jangan buat salah lg.


.
.
5. Tak Belajar Teknik FB Ads Yang Berkesan
.
Rata-rata drpd kajian yg saya buat, ramai yg tidak belajar FB Ads dengan betul. Ada yg mengadu, "Buat FB Ads TANPA ILMU tidaklah seindah dan semudah yg disangka. Tanpa strategi, saya main hentam je ! Tekan je mana yg boleh di FB Ads tu. huhu."
.
InsyaAllah jika anda betul2 belajar dan faham tentang FB Ads, ada strategi nak buat mcm mana, anda takkan kisah untuk laburkan kos iklan untuk tarik lebih banyak pelanggan dan tingkatkan lg sales ke dalam acc bank anda. Wow!  


.

0 comments:

Post a Comment